به گزارش راهبرد معاصر؛ ماه گذشته بود که خبر احیای کارت سوخت از سوی دولت مطرح شد. بنا بر پیش بینی ها در شرایط کنونی 10 میلیون نفر از صاحبان وسایل نقلیه به هر دلیلی کارت سوخت وسیله نقلیه خود را به همراه ندارند و براین اساس قرار شد تا 24 آذر افراد فاقد کارت سوخت با مراجعه حضوری یا غیر حضوری به سایت (mob.gov.ir) نسبت به دریافت آن اقدام نمایند تا احتمالا دولت با همکاری مجلس نسبت به سهمیه بندی بنزین اقدام نماید.
درباره دلایل حذف کارت سوخت و احیای آن کارشناسان نظرات متفاوتی دارند. محمدرضا پورابراهیمی، یکی از صاحب نظران این حوزه که ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را هم برعهده دارد، در این باره می گوید: "بر اساس برآوردها از حدود 90 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور حدود 15 میلیون لیتر قاچاق میشود.اشتباه دولت در حذف کارت سوخت، عوارضی را ایجاد کرد و نخستین اقدام مجلس هماهنگی با دولت در احیای کارت سوخت است.: یکی از پیشنهادهای ما این است که قیمت سوخت را بهشکلی در سال 98 ثابت نگه داریم اما برخی از خودروهای شخصی که [مصرف آنها] حدود 60 درصد از مصرف روزانه را تشکیل میدهد سهم مشخص برای مصرف آنها در نظر گرفته شود که میتواند بیشتر از 60 لیتر برای هر خودرو باشد و برای خودروهای حملونقل عمومی سهم بیشتری در نظر گرفته شود و مصرف بیشتر از آن از محل اخذ عوارض مابهالتفاوت بهصورت پلکانی به دولت برگشت کند."